До крајот на април, сите измени на законите поврзани со безбедноста на сообраќајот ќе бидат доставени до Собранието, со што ќе се создадат законски предуслови за целосна имплементација на проектот „Безбеден град“. Министерот за внатрешни работи Пенче Тошковски изјави дека овој проект е приоритет на МВР и има за цел да ја зголеми безбедноста во сообраќајот, да ја намали стапката на прекршоци и несреќи и да воспостави поефикасна контрола врз учесниците во сообраќајот.
Системска промена на законската регулатива
Работната група утврдила дека за успешна реализација на проектот потребни се измени во пет клучни закони: Законот за безбедност на сообраќајот на патиштата, Законот за прекршоци, Законот за возила, Кривичниот закон и Законот за извршување на санкции. Според министерот, законските измени ќе бидат завршени во март, за во април да бидат внесени во владина, а потоа и во собраниска процедура.
Имплементација на „Безбеден град“
Иако официјалниот старт е предвиден за 1 јануари 2026 година, проектот веќе е во фаза на имплементација. Од 1 јануари 2025 година, започна собирањето на податоци при регистрацијата на возила, како телефонски број и е-пошта на сопствениците, со што ќе се создадат законски основи за поефикасно известување и процесирање на сообраќајните прекршоци.
Првичната фаза вклучува известување на граѓаните при сторен прекршок без изрекување на казна, за да се демонстрира функционалноста на системот. Од 2026 година, секој прекршок евидентиран преку системот ќе биде предмет на официјална постапка.
Како ќе функционира системот?
Проектот „Безбеден град“ предвидува поставување на паметни камери на клучни сообраќајници и употреба на возила опремени со напредни системи за детекција на прекршоци. Овие возила при движење ќе ги регистрираат неправилно паркираните возила и други сообраќајни прекршоци, а податоците автоматски ќе се испраќаат во системот за обработка.
Прекршоците ќе се процесуираат преку електронски систем, што ќе овозможи брзо издавање и испраќање на казните преку СМС и е-пошта. Предвидени се и засилени казни за повторувачи, вклучително и забрана за управување со возило по третиот прекршок.
Фокус на сообраќајната култура и транспарентност
Министерот Тошковски нагласи дека главната цел не е казнување, туку подобрување на сообраќајната култура. Тој истакна дека проектот ќе биде спроведен транспарентно, со постојана комуникација со јавноста, бидејќи безбедноста на граѓаните, особено на младите, е најголем приоритет.
Дополнително, се разгледуваат решенија за подобрување на условите за пешаците и велосипедистите, како и за регулирање на користењето на електричните тротинети. Министерот посочи дека се планираат инвестиции во катни гаражи за да се подобри ситуацијата со паркирањето во урбаните средини.
Поддршка од меѓународни партнери
Постојаниот претставник на УНДП во земјава, Армен Григорјан, изрази поддршка за проектот, нагласувајќи дека иницијативата е во согласност со целите на Обединетите нации за одржлив развој. Една од тие цели е до 2030 година значително да се намали бројот на сообраќајни несреќи и смртни случаи.
Според статистиката, благодарение на засилените сообраќајни контроли во изминатиот период, бројот на сообраќајни незгоди е намален за 30%, а бројот на несреќи со жртви за 60%. Ова покажува дека системските промени веќе имаат позитивно влијание врз безбедноста во сообраќајот.
Заклучок
Проектот „Безбеден град“ претставува значаен чекор кон модернизација на сообраќајната безбедност во државата. Со воведување на паметни технологии, поефикасно спроведување на законот и транспарентна комуникација со граѓаните, се очекува значително намалување на сообраќајните прекршоци и подобрување на безбедноста на сите учесници во сообраќајот.
Извор: ТВ21







